Go to Top

Storytelling bij bouwbedrijf Bruil


Vrijdagochtend, het is 8 uur ’s morgens, een koele zomerse dag. Auto’s rijden het erf op van een boerderij in Wekerom. In de tuin, met uitzicht over de velden, ontmoet een divers gezelschap elkaar. Zes van hen werken bij bouwbedrijf Bruil. Zij gaan elkaar op deze gewone werkdag verhalen vertellen. Verhalen over zichzelf en over Bruil.

Op zoek naar hoop

Deze gewone werkdag in het leven van deze Bruilers was niet echt heel gewoon. Een ochtend door het Wekeromse Zand lopen en  elkaar levensverhalen vertellen is niet business as usual voor mensen die een bouwbedrijf, gespecialiseerd in beton draaiend houden.

Jeroen van der Zeeuw, filosoof, docent communicatie en onderzoeker en ik hadden hen hiervoor uitgenodigd. Jeroen en ik doen namelijk onderzoek naar hoop. Wij willen graag weten wat hoop eigenlijk is in een organisatie in verandering. In het dagelijks leven gebruiken we het woord hoop best vaak: Ik hoop dat het mooi weer wordt morgen, ik hoop dat ik geslaagd ben, ik hoop niet dat hij weer… Maar wat betekent hoop nou als er gereorganiseerd moet worden? Wat is dan hoopvol handelen? Wat doen professionals dan?

Om hier een beeld van te krijgen zochten wij een bedrijf waar reuring is, waar wat op het spel staat. Bruil is zo’n bedrijf. Bruil heeft in de afgelopen jaren twee grote ontwikkelingen tegelijkertijd doorstaan. Enerzijds is er, onder meer door de crisis, enorm gereorganiseerd en gesaneerd. Anderzijds werd de handschoen opgepakt en koos zij voor doorontwikkeling en innovatie. Een immens karwei waar hoop wel een rol speelde, zo was ons vermoeden. En dat bleek ook zo te zijn.

Storytelling

We kozen voor storytelling, waarbij we een universeel verhaal gebruikten om hun specifieke verhaal te leren kennen. Ik moet zeggen, wat was dat een bijzondere ervaring. Voor ons allemaal. Wij hoorden echte verhalen over hoop, verteld vanuit betrokkenheid, oprechte zorg en respect. Zij hoorden elkaars levensverhalen en leerden elkaar op een hele andere manier kennen. Het vertellen verbindt.

Alle verhalen van die ochtend op het Wekeromse Zand gebruikten wij voor ons onderzoek. De uitkomsten daarvan worden verwerkt in een boek waarin ook andere cases beschreven worden en dat naar verwachting komend jaar wordt uitgegeven. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek was het schrijven van de corporate story van het bedrijf. Dit verhaal over Bruil staat nu in het welkomstboekje voor nieuwe medewerkers, zodat zij weten in welk bedrijf zij beland zijn. En het verhaal van Bruil op hun beurt weer door kunnen vertellen.

Dank!

Wij hebben veel geleerd van deze interventie en zijn Bruil dankbaar voor deze gelegenheid. Wij bedanken alle deelnemers voor hun bereidwilligheid en openheid. In het bijzonder Hans den Boer, HR directeur, vanwege zijn enthousiasme en vertrouwen en het lef om het anders dan anders te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *